Eerste Week Gatineau - Reisverslag uit Gatineau, Canada van bart moelands - WaarBenJij.nu Eerste Week Gatineau - Reisverslag uit Gatineau, Canada van bart moelands - WaarBenJij.nu

Eerste Week Gatineau

Door: Bart Moelands

Blijf op de hoogte en volg bart

06 Januari 2015 | Canada, Gatineau

De eerste week zit erop.

Helaas nog geen auto kunnen vinden, vandaag heb ik misschien een afspraak om een auto te testen. Vanmorgen werd ik wakker en opende ik mijn gordijn, vervolgens kwam ik erachter dat mijn raam aan de binnenkant bevroren was. De weersverwachtingen voor vandaag zijn -20 maar volgens de weersverwachtingen voelt het wel kouder, rond de -30.
Deze week blijft het even zo dus ik moet er maar aan wennen.

Morgen komen de andere Nederlandse uitwisselingstudenten, we gaan met z'n alle een biertje doen in Ottawa. Vanmorgen uitgegleden nadat ik het vuilnis buiten wilde brengen. Mijn arm redelijk door de kou opengehaald.

Dit weekend hadden we mensen op bezoek die in de leegstaande kamer verbleven. Het was een stel en het klikte heel goed tussen ons. Ze hadden veel vragen over Europa en overal waar ik wel eens heb bezocht. Ze namen me mee naar een bar in Ottawa, we moisten wel door de sneeuwstorm heen. Iedereen reed 50 km/u op de snelweg, dat was wel even wennen en vooral oppassen.

We zijn eerst naar een restaurant gegaan waar het ultimate Frisbee team samen kwam. Het meisje was in Ottawa vanwege een Frisbee toernooi. Ze speelde samen met haar broers en vrienden. Haar ouders kwamen uit Vietnam, mijn docent op de Hogeschool van Amsterdam kwam uit Vietnam. De docent legde uit dat in Vietnam iedereen z'n naam aan moest passen, een paar honderd jaar geleden, naar Nguyen. Tegenwoordig heet meer dan de helft van de populatie in Vietnam Nguyen. Ik maakte dus een grapje vragend of het meisje ook Nguyen heette, ze was verrast want dat klopte. De jongen was een IOS app developer, zoiets als dat Niels Linders (mijn neef) ook doet.

Waarschijnlijk krijgen we meer reizigers op bezoek. Francis (de jongen waarmee ik samen woon) heeft de leegstaande kamer op een website gezet waar mensen op kunnen reageren om hier tijdelijk te verblijven.
Vrijdag moet ik op school verzamelen om alle uitwisselingstudenten te ontmoeten. We gaan met zn alle bowlen om zo kennis te maken. Maandag begin ik officieel met school, wel zin om meer mensen te ontmoeten.

Gister had mijn huisgenoot een vriendin over, ze bleef maar giechelen als ik wat in het Frans zei. Ze kon geen Engels maar vertelde Francis in het Frans dat alle meiden op school me buitenlandse accent helemaal geweldig gaan vinden. Ik weet dat het niet verstandig is als ik hier een vriendin krijg dus ik pas op en doe het gewoon rustig aan.

Verder doe ik overdags dusver niet heel veel, ik verstuur soms wat emails, speel wat spelletjes, doe thuis wat fitness oefeningen of kijk film. Binnenkort moet ik wel aan de slag met school, opzich wel zin in aangezien ik op dit moment niet heel veel sociale contacten heb.

Het is dusver een geweldig land, ook leuke mensen. Alleen jammer dat ik mezelf nog niet verstaanbaar kan maken. Ik leer hier en daar wat woorden van m'n huisgenootjes. "Fa frett" bijvoorbeeld betekent: "Het is koud". Het klinkt helemaal niet als Frans dus als ik Canadees leer heb ik er niet heel veel aan in Europa.

Ik blijf m'n best doen en binnenkort begint de ervaring pas echt. Ik kan hopelijk binnenkort een goed werkende auto scoren die niet al te prijzig is.

Jullie horen nog van me!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

bart

Actief sinds 16 Juli 2010
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 9833

Voorgaande reizen:

29 December 2014 - 13 Juni 2015

Exchange Ottawa University

17 Juli 2010 - 01 Juni 2011

High School '10

Landen bezocht: